Thursday, April 18, 2024
02:03 PM (GMT +5)

Go Back   CSS Forums > CSS Optional subjects > Group VII > Sindhi

Reply Share Thread: Submit Thread to Facebook Facebook     Submit Thread to Twitter Twitter     Submit Thread to Google+ Google+    
 
LinkBack Thread Tools Search this Thread
  #11  
Old Friday, January 31, 2014
HASEEB ANSARI's Avatar
Senior Member
Medal of Appreciation: Awarded to appreciate member's contribution on forum. (Academic and professional achievements do not make you eligible for this medal) - Issue reason:
 
Join Date: Dec 2012
Location: Pakistan
Posts: 2,803
Thanks: 93
Thanked 1,321 Times in 834 Posts
HASEEB ANSARI is a glorious beacon of lightHASEEB ANSARI is a glorious beacon of lightHASEEB ANSARI is a glorious beacon of lightHASEEB ANSARI is a glorious beacon of lightHASEEB ANSARI is a glorious beacon of light
Default

سنڌي ادب ۾ جديد لاڙا



سياسي ۽ معاشرتي حالتن جو اثر ڪنهن به خاص ملڪ يا اُن جي ڪنهن حصي جي ادب تي پوي ٿو. يورپ ۾ جيڪي به انقلابي قسم جون تبديليون آيون اُنهن اُتان جي ادب تي خاص اثر وڌو. سنڌي ادب ۾ جديد لاڙا برِصغير پاڪ_هند جي ورهاڱي کانپوءِ داخل ٿيا. سنڌي ادب ۾ ڪيترائي جديد قسم جا لاڙا متعارف ڪيا ويا آهن اُنهن مان ڪجهه هيٺ ڏجن ٿا

سماجي حقيقت نگاري

حقيقت نگاريءَ ۾ دنيا کي حقيقي رنگ ۾ پيش ڪيو ويندو آهي. فنڪار جن سماجي حقيقتن کي جيئن ڏسي ٿو تيئن کين فطري انداز ۾ پيش ٿو ڪري. ورهاڱي کانپوءِ جمال ابڙو سنڌ جو پهريون ليکڪ هو جنهن حقيقت نگاريءَ کي سنڌي ادب م روشناس ڪرايو.

مقاميت نگاري

هن قسم جي ادب ۾ اديب ڪنهن خاص علائقي جي ٻولي، ثقافت، ريتن رسمن، رهڻي ڪهڻي ۽ مجموعي سوچ کي پنهنجي قلم ذريعي اجاگر ڪندو آهي. نسيم کرل جي ڪهاڻي ”پهرين مراد“ رسول پليجي جي ڪهاڻي ”جتي باهه ٻري“ ۽ جمال ابڙو جي ڪهاڻي ”پيراڻي“ سنڌي ادب ۾ مقاميت نگاريءَ جو بهترين مثال آهن.

قومپرستي

ون_يونٽ ٺهڻ کانپوءِ سنڌي اديبن ۾ قومپرستيءَ جو لاڙو تيزيءَ سان زور وٺڻ لڳو. امر جليل، سراج، علي بابا، عبدالقادر جوڻيجو۽ ڊاڪٽر نجم عباسيءَ جي ادبي فن پارن ۾ قومپرستي نمايان طور تي محسوس ڪري سگهجي ٿي.

شعور جي رو

آغا سليم هن رجحان جو باني آهي. هن شعوري سفر کي پنهنجي ناول جو موضوع بڻائي سنڌي تهذيبي قدرن جي احساس کي منفرد انداز ۾ پيش ڪيو. سندس ناول ”اونداهي ڌرتي روشن هٿ“ هن قسم جو سنڌي ادب ۾ پهريون ۽ بهترين تجربو آهي.

نفسياتي رجحان

شروعاتي افسانن ۾ گهڻو ڪري سڄو زور حالتن ۽ واقعن تي هو. ڪردار حالتن جا غلام هئا. پر پوءِ آهستي آهستي ڪردارن جي دل ۽ دماغ جي به ڳالهه ٿيڻ لڳي. ڪردارن جي اندار جي اُمنگن، حسرتن ۽ نفسياني ڪشمش کي به افساني جو موضوع بڻايو ويو. جمال ابڙي جي ڪهاڻي ”پشو پاشا“، غلام رباني آگري جي ڪهاڻي ”بدلو“، بشير مورياڻي جي ڪهاڻي ”پريم“، ۽ حفيظ شيخ جي ڪهاڻي ”امان مان اسڪول نه ويندس“ نفسياتي رجحانن تي مشتمل بهترين ڪهاڻيون آهن.

مٿي بيان ڪيل ڪجهه اهم جديد لاڙا اڄڪلهه سنڌي ادب ۾ نمايان طور تي موجود آهن. ڪيترائي اديب اِنهن جديد لاڙن کي پنهنجي قلم ذريعي ويتر هٿي وٺرائي رهيا آهن. انهن کان علاوه ڪي ٻيا به جديد لاڙا آهن جن ٿورو ڪي گهڻو سنڌي ادب تي اثر ڪيو جيڪي هيٺ ڏجن ٿا

رومانيت، انسان پرستي، عقل پرستي، خودي ۽ وجوديت وغيره
__________________
"Nay! man is evidence against himself. Though he puts forth his excuses." Holy Qur'an (75:14-15)
Reply With Quote
The Following 4 Users Say Thank You to HASEEB ANSARI For This Useful Post:
aghaadnan (Friday, January 31, 2014), highly uploaded (Monday, February 22, 2016), jaris (Sunday, November 02, 2014), Serah (Friday, June 06, 2014)
  #12  
Old Monday, February 03, 2014
Senior Member
 
Join Date: Aug 2011
Location: Karachi
Posts: 166
Thanks: 19
Thanked 31 Times in 27 Posts
Aspirant007 is on a distinguished road
Default MCQs preparation

Behtreen koshish aa tawhanji. Hikri request aahe, agar koi MCQs bi solve karae ta wadi mehrbani theendi.
Reply With Quote
  #13  
Old Monday, February 03, 2014
raja83soomro's Avatar
Member
 
Join Date: Jan 2010
Location: saddar ....karachi
Posts: 50
Thanks: 0
Thanked 7 Times in 7 Posts
raja83soomro is on a distinguished road
Default

Quote:
Originally Posted by HASEEB ANSARI View Post
سنڌي ٻوليءَ جو بڻ بڻياد



ڪيترائي عالم ۽ محقق سنڌي زبان جي اصل نسل ڳولهڻ لاءِ جدوجهد ڪندا رهيا آهن ۽ ڪري رهيا آهن. هيسيتائين جيڪي به نظريا مليا آهن سي هڪٻئي ڪان بنهه مختلف آهن. هن وقت تائين ٽي مشهور نطريا سنڌي ٻوليءَ جي بڻ بڻياد بابت آيا آهن سي هي آهن

سنڌي ٻولي سنسڪرت مان نڪتي آهي.: ڊاڪٽر ٽرمپ
سنڌي ٻولي بنيادي طور تي سڌو سنئون سنسڪرت ڪان اڳ واري دور جي سنڌو ماٿر جي قديم ٻولي آهي: ڊاڪٽر نبي بخش بلوچ
سنڌي ٻولي سنسڪرت ڄائي نه پر سنسڪرت ٻولي سنڌي ڄائي آهي: سراج احمد

پهرين نظريي جي مطابق سنڌي ٻولي سنسڪرت جي ڌيءَ آهي
ٻئي نظريي جي مطابق سنڌي ٻولي سنسڪرت ٻوليءَ جي ڀيڻ آهي
ٽئين نظريي جي مطابق سنڌي ٻولي سنسڪرت ٻوليءَ جي ماءُ آهي

ڪيتريئي ڇنڊ ڇاڻ ڪانپوءِ هيءَ ڳالهه واضح ٿي چڪي آهي ته سنڌي ٻولي سننسڪرت جي ڌيءَ ناهي. اِِن جا دليل هيٺ ڏنا ٿا وڃن


سنڌيءَ مان جيڪڌهن ڌاريا لفظ خارج ڪجن ته به ايترا لفظ بچن ٿا جو پورو مڪالمو ترتيب ڏئي سگهجي.

جڏهن آريه هندوستان ۾ داخل ٿيا ۽ ملتان ۽ ڪشمير ۾ ديرو ڄمايائون تنهن کانپوءِ مقامي ٻوليون آرين جي اثر هيٺ رهيون. سنسڪرت تنهن وقت گنگا جمنا دوآبي ۾ پنهنجون ارتقائي منزلون طئي ڪري رهي هئي، سنڌ ۾ ان وقت به قديم سنڌي رائج هئي ۽ 600 قبل مسيح تائين جيڪو سنڌي ٻوليءَ تي اثر پوندو رهيو سو پڻ ملتان ۽ ڪشمير وارن علائقن جي ٻوليءَ جو هو، نه ڪي سنسڪرت جو!

هڪ عام خيال آهي ته هندوستان جون جملي ٻوليون سنسڪرت ڄايون آهن تنهنجيڪري سنڌيءَ لاءِ به اِهو خيال آهي.

سنڌي گرامر سنڌي ٻوليءَ کي سنسڪرت ۽ اُن مان نڪتل ٻين ٻولين کي الڳ ڪري ٿو.

هندن مذهب جي بنياد تي سنڌي ٻوليءَ کي سنسڪرت يا عربي ڄائي سمجهيو. پر جيئن ته عربي ٻاهرين ٻولي آهي تنهنجيڪري پهرين خيال کي وڌيڪ ترجيح ڏنائون.

يعني ثابت ٿيو ته سنڌي ٻولي سنسڪرت ڄائي ناهي.

ڊاڪٽر غلام علي الانا چوي ٿو ته ڪن به ٻن يا وڌيڪ زبانن جي تقابلي مطالعي لاءِ جن اهم جزن جي اڀياس ۽ ڀيٽ جي ضرورت آهي اُهي هي آهن:

صوتي هڪجهڙايون
لفظن جي ڌاتن جون هڪجهڙايون
اسمن ۽ فعلن جي گردانن جون هڪجهڙايون
گردانن جي بناوٽ جا هڪجهڙا اصول
ضمير ۽ حرفن ۾ هڪجهڙايون

جيڪڏهن اِهي سڀ هڪجهڙايون ڪن به ٻن يا وڌيڪ ٻولين ۾ شامل هجن ته سمجهبو ته هڪ ٻولي ٻي ٻوليءَ مان ڦٽي نڪتي آهي يا ٻئي ٻوليون ڪنهن هڪ ئي ٻوليءَ جون ڦٽل شاخون آهن.

سنسڪرت ۽ سنڌي ٻوليءَ ۾ اهڙيون بيشمار هڪجهرايون آهن تنهنجيڪري ٻئي ٻوليون ڪنهن به هڪ ئي بنياد مان ڦُٽل پيون لڳن.

هاڻي جيڪڏهن ٻنهي ٻولين جو بنياد هڪ ئي ٻولي هئي ته اُها ڪهڙي بنيادي ٻولي هئي؟ اِنهيءَ جو جواب ديوان ڀيرومل جي ڪتاب ۾ ملي ٿو.

ديوان صاحب سنسڪرت جي معني صاف ٿيل يا سڌاريل ڪئي آهي. پوءِِ اِهو ڪيئن ممڪن ٿي سگهي ٿو ته هڪ اصلوڪي ٻولي ڪنهن سڌاريل يا صاف ڪيل ٻوليءَ مان ڦُٽي نڪتي هجي جڏهن ته هوءَ پاڻ ڪنهن ٻي ٻوليءَ جي سڌاريل شڪل آهي.

بنيادي ٻولي جنهن مان ٻئي ٻوليون ڦُٽي نڪتيون آهن اها پراڪرت آهي جنهن جا لهجا ڌار ڌار هئا.

ڊاڪٽر الانا لکي ٿو ته ”ماهرن جي بيان ڪيل نظرين جي مطابق چئي سگهجي ٿو ته سنڌي سنسڪرت جي شاخ نه آهي. سنڌي، سنسڪرت ۽ لهند ٽنهي جو اصل بنياد قديم پراڪرت جي هڪ ئي لهجي يعني اڌيچيه لهجي جو هڪ محاورو ”وارچڊ اپڀرنش“ آهي.“
saien can you mail me all Sindh notes on my email please my email id is raja83soomro at gmail dot com please saien me waiting now
Reply With Quote
The Following User Says Thank You to raja83soomro For This Useful Post:
aghaadnan (Saturday, May 31, 2014)
  #14  
Old Monday, February 03, 2014
HASEEB ANSARI's Avatar
Senior Member
Medal of Appreciation: Awarded to appreciate member's contribution on forum. (Academic and professional achievements do not make you eligible for this medal) - Issue reason:
 
Join Date: Dec 2012
Location: Pakistan
Posts: 2,803
Thanks: 93
Thanked 1,321 Times in 834 Posts
HASEEB ANSARI is a glorious beacon of lightHASEEB ANSARI is a glorious beacon of lightHASEEB ANSARI is a glorious beacon of lightHASEEB ANSARI is a glorious beacon of lightHASEEB ANSARI is a glorious beacon of light
Default

Quote:
Originally Posted by Aspirant007 View Post
Behtreen koshish aa tawhanji. Hikri request aahe, agar koi MCQs bi solve karae ta wadi mehrbani theendi.
"SINDHI ADAB TE HIK NAZAR" by Mukhtiar Mallah is a very nice book for Sindhi Mcq's preparation. You may also have solved Mcq's of Sindhi past papers. Here is the link: http://www.cssforum.com.pk/css-optio...er-2013-a.html


Quote:
Originally Posted by raja83soomro View Post
saien can you mail me all Sindh notes on my email please my email id is raja83soomro at gmail dot com please saien me waiting now
Dear you can copy all the notes from this thread. I do not have these notes in soft copy, I typed them myself.
__________________
"Nay! man is evidence against himself. Though he puts forth his excuses." Holy Qur'an (75:14-15)
Reply With Quote
The Following User Says Thank You to HASEEB ANSARI For This Useful Post:
kaneezfatimasahar (Friday, March 07, 2014)
  #15  
Old Friday, June 06, 2014
Serah's Avatar
Junior Member
 
Join Date: May 2014
Posts: 5
Thanks: 11
Thanked 2 Times in 2 Posts
Serah is on a distinguished road
Default

thank you for this post. sir can you plz post something about dr. Nabi bux khan blouch and his painstaking work for sindhi lok adab?for that i shall be truly grateful..........
Reply With Quote
  #16  
Old Friday, June 06, 2014
Junior Member
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 9
Thanks: 24
Thanked 1 Time in 1 Post
balouchash is on a distinguished road
Default

sir ji in my first attempt i got 47 marks in sindhi, how can i score higher than this?
Reply With Quote
  #17  
Old Monday, July 17, 2017
Junior Member
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 4
Thanks: 0
Thanked 1 Time in 1 Post
saeed sindhi is on a distinguished road
Default

Quote:
Originally Posted by haseeb ansari View Post
سنڌي ٻوليءَ جو بڻ بڻياد



ڪيترائي عالم ۽ محقق سنڌي زبان جي اصل نسل ڳولهڻ لاءِ جدوجهد ڪندا رهيا آهن ۽ ڪري رهيا آهن. هيسيتائين جيڪي به نظريا مليا آهن سي هڪٻئي ڪان بنهه مختلف آهن. هن وقت تائين ٽي مشهور نطريا سنڌي ٻوليءَ جي بڻ بڻياد بابت آيا آهن سي هي آهن

سنڌي ٻولي سنسڪرت مان نڪتي آهي.: ڊاڪٽر ٽرمپ
سنڌي ٻولي بنيادي طور تي سڌو سنئون سنسڪرت ڪان اڳ واري دور جي سنڌو ماٿر جي قديم ٻولي آهي: ڊاڪٽر نبي بخش بلوچ
سنڌي ٻولي سنسڪرت ڄائي نه پر سنسڪرت ٻولي سنڌي ڄائي آهي: سراج احمد

پهرين نظريي جي مطابق سنڌي ٻولي سنسڪرت جي ڌيءَ آهي
ٻئي نظريي جي مطابق سنڌي ٻولي سنسڪرت ٻوليءَ جي ڀيڻ آهي
ٽئين نظريي جي مطابق سنڌي ٻولي سنسڪرت ٻوليءَ جي ماءُ آهي

ڪيتريئي ڇنڊ ڇاڻ ڪانپوءِ هيءَ ڳالهه واضح ٿي چڪي آهي ته سنڌي ٻولي سننسڪرت جي ڌيءَ ناهي. اِِن جا دليل هيٺ ڏنا ٿا وڃن


سنڌيءَ مان جيڪڌهن ڌاريا لفظ خارج ڪجن ته به ايترا لفظ بچن ٿا جو پورو مڪالمو ترتيب ڏئي سگهجي.

جڏهن آريه هندوستان ۾ داخل ٿيا ۽ ملتان ۽ ڪشمير ۾ ديرو ڄمايائون تنهن کانپوءِ مقامي ٻوليون آرين جي اثر هيٺ رهيون. سنسڪرت تنهن وقت گنگا جمنا دوآبي ۾ پنهنجون ارتقائي منزلون طئي ڪري رهي هئي، سنڌ ۾ ان وقت به قديم سنڌي رائج هئي ۽ 600 قبل مسيح تائين جيڪو سنڌي ٻوليءَ تي اثر پوندو رهيو سو پڻ ملتان ۽ ڪشمير وارن علائقن جي ٻوليءَ جو هو، نه ڪي سنسڪرت جو!

هڪ عام خيال آهي ته هندوستان جون جملي ٻوليون سنسڪرت ڄايون آهن تنهنجيڪري سنڌيءَ لاءِ به اِهو خيال آهي.

سنڌي گرامر سنڌي ٻوليءَ کي سنسڪرت ۽ اُن مان نڪتل ٻين ٻولين کي الڳ ڪري ٿو.

هندن مذهب جي بنياد تي سنڌي ٻوليءَ کي سنسڪرت يا عربي ڄائي سمجهيو. پر جيئن ته عربي ٻاهرين ٻولي آهي تنهنجيڪري پهرين خيال کي وڌيڪ ترجيح ڏنائون.

يعني ثابت ٿيو ته سنڌي ٻولي سنسڪرت ڄائي ناهي.

ڊاڪٽر غلام علي الانا چوي ٿو ته ڪن به ٻن يا وڌيڪ زبانن جي تقابلي مطالعي لاءِ جن اهم جزن جي اڀياس ۽ ڀيٽ جي ضرورت آهي اُهي هي آهن:

صوتي هڪجهڙايون
لفظن جي ڌاتن جون هڪجهڙايون
اسمن ۽ فعلن جي گردانن جون هڪجهڙايون
گردانن جي بناوٽ جا هڪجهڙا اصول
ضمير ۽ حرفن ۾ هڪجهڙايون

جيڪڏهن اِهي سڀ هڪجهڙايون ڪن به ٻن يا وڌيڪ ٻولين ۾ شامل هجن ته سمجهبو ته هڪ ٻولي ٻي ٻوليءَ مان ڦٽي نڪتي آهي يا ٻئي ٻوليون ڪنهن هڪ ئي ٻوليءَ جون ڦٽل شاخون آهن.

سنسڪرت ۽ سنڌي ٻوليءَ ۾ اهڙيون بيشمار هڪجهرايون آهن تنهنجيڪري ٻئي ٻوليون ڪنهن به هڪ ئي بنياد مان ڦُٽل پيون لڳن.

هاڻي جيڪڏهن ٻنهي ٻولين جو بنياد هڪ ئي ٻولي هئي ته اُها ڪهڙي بنيادي ٻولي هئي؟ اِنهيءَ جو جواب ديوان ڀيرومل جي ڪتاب ۾ ملي ٿو.

ديوان صاحب سنسڪرت جي معني صاف ٿيل يا سڌاريل ڪئي آهي. پوءِِ اِهو ڪيئن ممڪن ٿي سگهي ٿو ته هڪ اصلوڪي ٻولي ڪنهن سڌاريل يا صاف ڪيل ٻوليءَ مان ڦُٽي نڪتي هجي جڏهن ته هوءَ پاڻ ڪنهن ٻي ٻوليءَ جي سڌاريل شڪل آهي.

بنيادي ٻولي جنهن مان ٻئي ٻوليون ڦُٽي نڪتيون آهن اها پراڪرت آهي جنهن جا لهجا ڌار ڌار هئا.

ڊاڪٽر الانا لکي ٿو ته ”ماهرن جي بيان ڪيل نظرين جي مطابق چئي سگهجي ٿو ته سنڌي سنسڪرت جي شاخ نه آهي. سنڌي، سنسڪرت ۽ لهند ٽنهي جو اصل بنياد قديم پراڪرت جي هڪ ئي لهجي يعني اڌيچيه لهجي جو هڪ محاورو ”وارچڊ اپڀرنش“ آهي.“
سائين جي الانا جي نظرئي تي به غور ويچار ڪرڻ گهرجي ان به سنڌي ٻوليءَ جي بڻ بنياد جي حوالي سان هڪ نظريو ڏنو هو
Reply With Quote
The Following User Says Thank You to saeed sindhi For This Useful Post:
Insaf Ali Shar (Sunday, April 12, 2020)
  #18  
Old Thursday, July 19, 2018
Insaf Ali Shar's Avatar
Member
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 58
Thanks: 44
Thanked 7 Times in 6 Posts
Insaf Ali Shar is on a distinguished road
Default

ANy pdf or doc work on sindhi. Plz share.
Reply With Quote
  #19  
Old Sunday, April 12, 2020
Insaf Ali Shar's Avatar
Member
 
Join Date: Jul 2018
Posts: 58
Thanks: 44
Thanked 7 Times in 6 Posts
Insaf Ali Shar is on a distinguished road
Default

Quote:
Originally Posted by saeed sindhi View Post
سائين جي الانا جي نظرئي تي به غور ويچار ڪرڻ گهرجي ان به سنڌي ٻوليءَ جي بڻ بنياد جي حوالي سان هڪ نظريو ڏنو هو
I think except M.C.qs you have covered whole Sindhi Course.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Trackbacks are On
Pingbacks are On
Refbacks are On


Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
How to make Good Notes? rose_pak Tips and Experience Sharing 7 Thursday, October 17, 2019 10:30 AM
Repeated Questions of Agriculture Last Island Agriculture 6 Tuesday, January 31, 2017 07:30 PM
Repeated Questions of Forestry Last Island Forestry 0 Saturday, December 03, 2011 07:24 PM
Every thing about Sindh & Sindhi Zulfiqar Shah References and Recommendations 0 Tuesday, June 14, 2011 11:08 AM


CSS Forum on Facebook Follow CSS Forum on Twitter

Disclaimer: All messages made available as part of this discussion group (including any bulletin boards and chat rooms) and any opinions, advice, statements or other information contained in any messages posted or transmitted by any third party are the responsibility of the author of that message and not of CSSForum.com.pk (unless CSSForum.com.pk is specifically identified as the author of the message). The fact that a particular message is posted on or transmitted using this web site does not mean that CSSForum has endorsed that message in any way or verified the accuracy, completeness or usefulness of any message. We encourage visitors to the forum to report any objectionable message in site feedback. This forum is not monitored 24/7.

Sponsors: ArgusVision   vBulletin, Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.